حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی درباره کمبود کتابهای درسی در برخی مقاطع تحصیلی اظهار کرد: توزیع کتاب درسی و چاپسپاری آنها فرایندی طولانی است. ۱۵۰ میلیون جلد کتاب در سال چاپ میشود و تا زمانی که ثبت سفارش کتاب نهایی نشود، توزیع کتابها به مشکل برمیخورد و در توزیع کتابها با تأخیر مواجه میشویم. گاهی هم مدارس در این زمینه اهتمام لازم را ندارند. اگر فرایند ثبتنام دانشآموزان بهموقع انجام شود ما هم در توزیع مشکل نخواهیم داشت؛ به طوری که امسال تا آبان نیز ثبتنام دانشآموزان انجام شد.
بیش از ۹۷ درصد دانشآموزانی که ثبتنام کردهاند، کتابها را دریافت کردند
وی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد کسانی که ثبتنام کردهاند کتابها را دریافت کردند، گفت: ما براساس کد ملی و مدرسه دانشآموزان میتوانیم فرایند توزیع را پیگیری کنیم و حتی توزیع کتاب بهصورت تکجلدی را هم انجام میدهیم. چاپ کتاب همیشه از تعداد دانشآموزان بیشتر انجام میشود. سامانهای هم که اکنون برای این کار تعیین شده، بسیار دقیق است و این امکان برای سازمان وجود دارد که مراحل مختلف توزیع تا رسیدن کتاب به دست دانشآموزان را پیگیری کند.
پیگیری ۲ طرح مهم برای اصلاح و تغییر کتابهای درسی
لطیفی درباره محتوای کتب درسی افزود: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که هر سال کتابها بازبینی شوند. معمولاً در بازه زمانی ۵ یا ۱۰ ساله بازبینی کتاب انجام میشود. زمان تغییر در کتابهای درسی ما هم فرا رسیده است. نزدیک هزار عنوان کتاب درسی در حوزههای مختلف در مقاطع مختلف داریم و باید کتابهایی که زمان آنها گذشته است و در اولویت هستند مورد بازبینی قرار بگیرند. ۲ طرح کلان هم در دستور کار داریم که یکی از آنها تغییرات و اصلاحات در برخی از کتب درسی برای سال تحصیلی آینده است که این کار انجام میشود. یک طرح دیگر نیز به این موضوع میپردازد که همه کتابهای درسی در عناوین و محتوا تغییر پیدا کند که پیشبینی ما برای تحقق این مهم مهرماه ۱۴۰۳ است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره چاپ کتابهای درسی هم گفت: پیشبینی ما این است که برای سال تحصیلی آینده ۱۵۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان چاپ شود. در طول یکسال ۴۵ میلیون تن کاغذ و۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا برای کتاب درسی نیاز داریم. در سالهای گذشته، مقوا صددرصد وارداتی بود، کاغذ از خارج وارد میشد یا حدود ۵ هزار تُن در بعضی از سالها تولیدکنندگان داخلی کار را انجام میدادند. اما امسال طی قراردادی که با شرکت راشا کاسپین داشتیم، مقرر شد ۱۰۰درصد مقوا از سوی این شرکت تأمین شود و از خارج وارد نمیشود. کاغذ هم که نیاز ما ۴۵ هزار تن هست، ۳۰ هزار تن آن، امسال از طریق داخل تأمین میشود. دلیل اینکه ۱۰۰ درصد کاغذ هم از داخل تأمین نمیشود، بهخاطر عدم توان شرکتهای داخلی در تأمین این حجم از کاغذ است.
کاغذ استفاده شده در کتابهای درسی برای یک سال قابل استفاده است
لطیفی درباره کیفیت کاغذهای داخلی و خارجی هم گفت: کاغذی که استفاده میکنیم هم از جهت ماندگاری و هم از حیث بهداشتیبودن استاندارد یک ساله دارد، یعنی در وضعیت ایدهآل، کتاب برای یکسال قابل استفاده است. ما بهدنبال کاهش عناوین دروس و استفاده از کاغذهایی هستیم که وزن کتابهای دانشآموزان را سبکتر کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مشکل کنونی ما تخصیص نیافتن کامل هزینهها برای تأمین کاغذ داخلی است. در حالیکه زمانی که کاغذ وارد میشد، اینگونه نبود و کل پول تخصیص پیدا میکرد، هم بهصورت دلار و هم بهصورت یکجا، اما اکنون که داخلیشده و ریالی است و هنوز تخصیص نیافته است. ما هم برای جبران این عدم تخصیص و نیاز شرکت مجبور به تأمین نقدینگی هستیم و متأسفانه درخواست وامهای کلان با بهرههای سنگین را داشتهایم که این کار ممکن است در طولانیمدت باعث افزایش قیمت کتابهای درسی نیز بشود.
تعیین بیش از ۵۷۰۰ رمزینه در بیش از ۷۰۰ کتاب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره رمزینههای تحصیلی افزود: یکی از سیاستهای آموزش و پرورش در زیستبوم جدید، سیاست تنوعبخشی به محتوای آموزشی و تربیتی است. برخی مواقع یادگیری دانشآموزان از طریق فیلم، صوت یا بازی بیشتر و بهتر از متن است. اساس رمزینههای تحصیلی هم بههمین خاطر است که دانشآموزان محتوا را بهصورت دیگری هم دریافت کنند. در ۲ سال اخیر بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ رمزینه در بیش از ۷۰۰ کتاب داشتهایم که این رمزینهها به حدود ۱۰ هزار محتوا متصل شده و مورد استقبال دانشآموزان و خانوادهها نیز قرار گرفته است.
لطیفی به انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی هم اشاره کرد و گفت: در کتابهای درسی از وضعیت موجود راضی نیستیم. اکنون هم مواردی از این اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی موجود هست اما کافی نیست. در ۱۴ کتاب ۲۲ مورد را داریم که به اسناد استناد شده یا اسناد لانه جاسوسی هست ولی کفایت نمیکند و اثربخشی کافی را ندارد. امسال سه یا چهار طرح را پیگیری میکنیم تا به اسناد لانه جاسوسی بیشتر پرداخته شود.
هیچ نهادی غیر از سازمان پژوهش مجوز چاپ کتاب درسی در کشور را ندارد
وی تصریح کرد: غیر از سازمان پژوهش هیچ نهادی مجوز چاپ کتاب درسی در کشور را ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره کتابهای کمک درسی هم گفت: باید بگویم که کنکور یک فاجعه است. در واقع هدف کتابهای کمک درسی موفقیت در کنکور ولی هدف کتابهای درسی رساندن محتواهای شایسته به دانشآموزان است. یکی از چالشهای ما در سالهای گذشته این است که اصلاً خیلی از سؤالات کنکور از کتابهای درسی طرح نمیشود. متأسفانه کنکور یک فاجعه است که سایه خود را بر روی کتابهای درسی و اهداف آموزش و پرورش و زندگی دانشآموزان انداخته است.
وی از آغاز جشنواره فیلم رشد از امروز خبر داد و گفت: این جشنواره مهمترین جشنواره فیلم کشور و حتی قدمتی بیشتر از جشنواره فیلم فجر دارد. تاکنون بیش از ۳۰۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده است. ما در این جشنواره حضور مهمانان خارجی را نداریم اما شرکتکنندههای خارجی در این برنامه حضور دارند.
لطیفی افزود: تفاوت این جشنواره با دیگر جشنوارهها این است که بعد از پایان این جشنواره، تازه کار ما شروع میشود یعنی اکران فیلمهای منتخب در مدارس و ادارات آموزش و پرورش آغاز میشود. شرکتکنندههای ما در این جشنواره معلمان و دانشآموزان هستند و فرصت بسیار خوبی برای ظرفیتسازی است تا از این تولیدات دانشآموزان و معلمان در راستای اهداف سازمان هم استفاده شود همچنین باشگاه دانشآموزان فیلمساز و باشگاه معلمان فیلمساز را تشکیل دادیم تا مورد حمایت جدی قرار گیرند.