• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
11
8 روز هفته

اهانت ممنوع است اما توهین به رئیس‌جمهور آزاد؟!!

  • کد خبر : 2294
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۰۰
اهانت ممنوع است اما توهین به رئیس‌جمهور آزاد؟!!
در این هشت‌روز هفته درست در روز 13آبان که مطابق معمول همه‌ساله جریان‌های سیاسی راست و چپ در راستای راهپیمایی مبارزه با استکبار هم‌قدم می‌شدند؛ امسال، حمل پلاکاردهایی در قم علیه دولت حسن روحانی كه توسط برخی رسانه‌ها «تهدید تلویحی شخص او به قتل است»، بار دیگر خبرساز شد.

در این هشت‌روز هفته درست در روز 13آبان که مطابق معمول همه‌ساله جریان‌های سیاسی راست و چپ در راستای راهپیمایی مبارزه با استکبار هم‌قدم می‌شدند؛ امسال، حمل پلاکاردهایی در قم علیه دولت حسن روحانی كه توسط برخی رسانه‌ها «تهدید تلویحی شخص او به قتل است»، بار دیگر خبرساز شد. گویا “در حاشیه” این تظاهرات عده‌ای با بلند کردن پلاکاردهایی، مجدداً پیام هشدارآمیز “استخر فرح” را به رئیس‌جمهور یادآوری کردند. البته مشابه چنین اتفاقی مرداد 97 هم روی داد و حالا این نکته مطرح است که “اگر دیگرانی چنین اتهاماتی را متوجه مقامات مسئول دیگر کنند، آیا پذیرفتنی است؟، یا اهانت ممنوع است منتها توهین به رئیس‌جمهوری آزاد است؟ آن‌هم آزادِ آزادِ آزاد؟”

در این گیرودار گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران آغاز شد. البته گام چهارم مانند سه‌گام دیگر قابل بازگشت است و اگر 1+4 به تعهدات خود در اول ژانویه ۲۰۱۷ باز گردند ما هم به این تاریخ برمی‌گردیم. گویا طبق برجام، ۱۰۴۴سانتریفیوژ در فردو داشتیم که قرار بود آن‌ها بچرخند اما به آن‌ها گاز تزریق نشود، اما طبق گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، گازدهی در فردو آغاز می‌شود و ممکن است سروصداهایی به پا کند اما هر وقت آن‌ها به تعهدات خود عمل کردند و ما توانستیم نفت را بفروشیم و از سود بانک‌های خود استفاده کنیم ما هم به شرایط گذشته بازمی‌گردیم.

این در حالی است که یکی از کاندیداهای امیدوار حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا، در توییتر نوشت: «از سرگیری کار ایران در فردو گامی نگران‌کننده است. ما توافقی داشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد که ترامپ با بی‌ملاحظه‌گی آن را “نقض” کرد. باید فوراً دوباره به برجام بپیوندیم».

در این اوضاع‌واحوال پیچیدگی‌های عرصه بین‌الملل، انگار دغدغه‌ها به موضوع برجام و نقض آن خلاصه نمی‌شود زیرا در هفته‌های اخیر باز بوی بهار استشمام شد البته از نوع عربی‌اش! که با شدت گرفتن تظاهرات الجزایر، حالا می‌توان اعتراضات این کشور را هم به لبنان و عراق اضافه کرد. تظاهرات و درگیری‌هایی که امسال در این کشورها و در سودان و مصر اتفاق افتاده، یادآور بهار عربی سال ۲۰۱۰ است؛ هرچند دامنه تظاهرات اخیر هنوز به آن گستردگی نشده اما با توجه به مشکلات دامنه‌دار در این کشور‌ها و گستردگی تظاهرات اخیر، به گمان به‌زودی تغییر در این کشور‌ها شکل جدی‌تری به خود بگیرد. در این میان سوم نوامبر (۱۲ آبان)، تعدادی از معترضان عراقی به ساختمان کنسولگری ایران در کربلا یورش بردند اما وزارت خارجه عراق ضمن محکومیت حمله به کنسولگری ایران در کربلا، تأکید کرد بغداد تعهد خود را نسبت به هیئت‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند و این مسئله، بر اساس توافقنامه وین در روابط دیپلماتیک است.

این روزها موضوع FATF همچنان به‌عنوان گره‌ای کور در فضای سیاسی مطرح است که موافقان شدیداً اصرار بر پذیرش این معاهده بین‌المللی دارند و مخالفان آن‌هم خود را به آب‌وآتش می‌زنند تا هزینه‌های پیوستن به FATF را به افکارعمومی تفهیم کنند و حالا برای افکارعمومی این سؤال پیش‌آمده که سرنوشت FATF چه زمانی مشخص می‌شود؟ به‌هرحال این مسئله یا خوب است یا بد. دلیل کش‌دار شدن این بحث چیست و این‏که آیا می‌توان فرسایشی شدن این لایحه در مجمع را ناشی از سیاسی‌کاری دانست؟

در حالی‌که در این گیرودار اصول‌گرایان با تشکیل شورای وحدت سازوکار انتخاباتی خود را وارد فاز اجرایی‌کرده‌اند، اما هنوز برخی از تشکل‌های این جریان سیاسی، به این سازوکار نپیوسته‌اند، جبهه پایداری مهم‌ترین گروهی است که ضمن تعیین شروطی برای اصول‌گرایان، ساز جداگانه‌‌ای را نسبت به سایر گروه‌های این جریان سیاسی کوک کرده، به‌طوری‌که در جدیدترین موضع انتخاباتی، دبیرکل آن اعلام کرده، به ائتلافی که در آن پدرسالاری باشد ورود نمی‌کنند و بدین‏ترتیب شاهد شاخ‌وشانه کشیدن پایداری‏چی‏ها برای اصولگرایان هستیم.

این روزها که وزارت ارتباطات اقدام تازه‌ای علیه ستاره/مربع‌ها انجام داد و البته معلوم نیست پایان جنگ آذری‌جهرمی را علیه شرکت‌های ارزش‌افزوده می‌توان اعلام کرد یا نه؟! چند نماینده کارشان شده این‌که به‌جای پاسخ‌گویی یا چاره‌جویی و کمک از متخصصین امر آموزش و اساتید دانشگاه به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله آموزش زبان خارجی در مدارس افتاده و بگویند بهتر است زبان انگلیسی از مدارس حذف شود و به‌جای آن دیگر زبان‌ها جایگزین گردد!!

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2294
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.